Subscribe:

Ads 468x60px

Wednesday 3 December 2014

TIPS GALAK ANAK2 SEMANGAT MENABUNG!! - TABUNG PERCUTIAN LEGOLAND :)

Assalamualaikum...

Sekarang tgh musim cuti sekolah kan..... mesti ramai parents  dah plan nak bawak anak2 gi jalan2...
kemana destinasi anda???

Saya dah selesai bawa anak2 pergi bercuti minggu lepas... ke Legoland Malaysia kt Nusajaya JB.

In Sha Allah saya akan share pengalaman ke Legoland & Johor Bahru di entry berikutnya.. Disebalik kegembiraan kami kesana ada sejarah bagaimana kami dpat ke sana dengan jayanya.....

Harini saya nak share macammana saya menggalakkan anak2 saya semangat untuk menabung setiap hari.

Pada Disember 2013, anak2 saya si Muaz & Humaira dah pujuk2 saya nak ke Legoland ....Almaklum laa..banyak iklan kt TV dah pasal legoland kan....

Tapi ketika itu saya dan suami belum bersedia untuk ke sana....apatah lagi pergi legoland kos yang agak tinggi bagi orang yang hidup sederhana makan gaji mcm kami nie mmg kene pikir 2,3 kali jgk la nak masuk situ...(masa tu baru ckit2 berjinak dengan Shaklee)..dengan kos menginap dihotel , kos makan, kos minyak tol bagai...tu semua diambil kira.....jadi nya kami hanya bawa anak2 ke Cameron Highland je ... Tempat percutian yang paling jimat...hihi ... asalkan dpt bawak depa bercuti...dpt duduk hotel,..dah happy dah sbenarnya..:)

Ok, disebabkan anak2 saya asyik push nak pegi legoland..nak pegi legoland...
masa januari ,awal persekolahan tu Humaira & Muaz cakap lagi pasal legoland..

" ummi...  kawan2 muaz semua dah pegi legoland cuti sekolah aritu....muaz je xpegi lagi"

disambut oleh kakaknya humaira " aah...kawan2 kakak pun ramai dh pegi legoland haritu...jom la kita pegi nnti ummi"

sebenar nak tergelak jgk ..xkan laah smua org dah pergi kot ...sy rasa mungkin ada 2,3 org yg pergi dlm kelas dia tuu...tp cara dia critaa....nahhh haaiihhh smua org dah pegii!!!


saya nak jawab...errr....err...apa aku nak jawab nie..tiba2 Allah dtgkan ilham pada saya...

" okey....in sha Allah nanti kita pergi legoland tu ya...tapi dengan syarat kakak dengan muaz kena buat tabung legoland!!"

humaira " apsal kena buat tabung plak..nak buat apa tabung tu..

muaz " tabung tu apa ummi...."

saya jawab " tabung tu tempat kita simpan duit....bila kakak n muaz blk sekolah, baki duit sekolah yg ummi n abah kasi tu simpan dalam tabung tuuu.....nnti bila dah penuh tabung tuuu baruu kita pegi legoland yaaa...... legoland nie mahal tempatnya...sebab tu kita kena simpan duit utk pergi kesana"

humaira " ooo..yeke...mahal ek ummi...brapa ringgiT kalau nak masuk kesana ??"

saya " mahal sangat...sekali masuk rm140 seorang dewasa...kanak2 rm90..cuba kakak kira brapa jumlah kalau kita 5 orang skeluarga ni pergi"

humaira mula mengerut2 mengira...." hmmm..brapa ekk..xtau la kakak...ratus22 la agaknya...yer ummi"

saya " haaa...pandai pun...lebih kurang RM500 la kalau nk masuk ke sana..kakak ada ke duit rm500??

Humaira" wahhh banyaknyeee...kakak xde duit..."

saya " haa..ummi pun xde....so sebab tu ummi nak kita menabung..simpan duit dari sekarang..bila tabung dah penuh  kita pergi lah nanti!!"
...
Start dari hari tu saya pergi kedai belikan tabung untuk depa....esok nya depa dah start projek menabung... saya namakan tabung itu sebagai TABUNG LEGOLAND!! 



yang kaler pink tu kakak humaira punya...Kuning tu Muaz punya..:)

Hari2 humaira & muaz lepas blk sekolah akan masukkan baki wang belanja sekolah depa dalam tabung..mereka lebih menghargai wang yang dimiliki..stiap kali nmpk syiling dilantai , depa berebut nak masuk dalam tabung...dengan harapan tabung tu akan cepat penuh...hihi.

mereka juga mula belajar erti berjimat....nampk ketara perubahan humaira..sebelum nie masa dia darjah 1, duit poket saya bagi mesti habis dia blanja...tp lepas adanya tabung legoland, dia dah pandai jimat cermat beli apa yg perlu..dah xbeli menda merapu mcm beli jajan ke mainan ka.....dia beli nasi , kuih ja untuk dia makan waktu rehat..

Begitulah proses mereka setiap hari sehingga lah berakhirnya sesi persekolahan 2014 baru2 ini.....
Elok2 ja..tabung pun penuh!!

Seperti di picture nie...




Kami mulakan proses memecah tabung dan mengira jumlah...Jumlah keseluruhan dapat dalam RM300 utk dua tabung nie....

Sbnarnya tabung nie xdak lah saya guna pegi legoland pun.....saya masukkan ke dalam akaun simpanan  bank depa jaa....tujuaan sebenar nak galak depa menabung aja..dan nak mereka faham bukan senang nak senang..bukan senang nak dapat duit....

Sebaliknya saya guna duit SHAKLEE untuk ke Legoland tuuuu ........!!

Sebenarnya saya sendiri juga  yang menabung legoland itu ..saya guna duit bonus Shaklee saya stiap bulan yang saya dapat tu...sy asingkan utk legoland di akaun simpanan saya....alhamdulillah...memamg lebih dari cukup untuk masuk ke sana....malah siap bole Shopping kt JPO lagi ..hehehe..

Syukur Alhamdulillah.....Akhirnya kami sampai juga ke Legoland Malaysia Nusajaya pada 27 November 2014 yang lalu..:)




Kesimpulannya disini saya nak kongsi, anda boleh cuba cara saya ini untuk penrcutian anda bersama anak2 and anda akan dtg..xkisah laa tabung cuti ke langkawi ke tabung ke sabah ke  tabung disneyland ke....... buat ajer..in sha Allah dpt mendidik anak2 kita untuk menabung...dalam masa sama kita sendiri diam2 menabung juga............

so win win situation.... simpanan anak kita penuh di bank....kita juga xpening nak cari duit pegi jalan2 makan angin...betul ke betul...hihi:)

Ok, terima kasih sudi membaca coretan saya.. feel free to share :)

zihan ,
3 disember 2014.

#ingin  buat partime / fulltime bisness shaklee?? 
  hubungi saya - 0133408184 - zihan.

2 comments:

  1. alhamdulillah ... anak2 aku menabung sbb nk amik syiling tu pi bubuh dalam menan goyang2 kat mall tu ...

    ReplyDelete
  2. bagus galakkan diorang menabung...nanti nak tiruvasi cara zihan juga...walaupun duk JB tapi saya x pernah bawa anak anak ke legoland tu...

    ReplyDelete